Steun ons!

De gezichten achter Siam-Care

Natasja Kelder-Faas en Jan-Peter Kelder wonen al zeven jaar in Thailand, waar zij hulp bieden aan kwetsbare gezinnen. Het echtpaar begon indertijd met reguliere werkzaamheden voor Siam-Care. Siam-Care is een partnerorganisatie van Wereldkinderen in Thailand. Al na drie jaar werd Natasja gevraagd om CEO te worden en met haar gedrevenheid en expertise de organisatie te leiden. Lees in dit interview waarom zij zich voor Siam-Care inzetten, waarom ze het blijven volhouden en welke impact het coronavirus heeft op hun werkzaamheden. 

 

Stel je even voor: hoe heet je, hoe oud ben je en wat is je achtergrond?
Natasja: Mijn naam is Natasja, 32 jaar en moeder van drie kinderen. Ik heb een achtergrond in jeugdhulpverlening. Ik heb veel gewerkt met jongeren met een licht verstandelijke beperking of een aan autisme verwante stoornis. 

Jan-Peter: En ik heet Jan-Peter en ik ben 34 jaar oud. Samen met Natasja vormen we dus een gezin van vijf. Mijn werkervaring ligt in de wereld van communicatie. Jarenlang heb ik gewerkt als communicatieadviseur. Een prima beroep, maar de laatste jaren haalde ik er niet meer de voldoening uit zoals voorheen. Ik wilde meer betekenen voor anderen en daar tijd aan besteden om hen te helpen, maar dan wel vanuit mijn expertise.

 

Hoe komen jullie in Thailand terecht? 
Jan-Peter: We hebben veel gereisd en kwamen er steeds meer achter dat we gezegend zijn dat onze wieg in Nederland stond. Dat de welvaart en zorg in Nederland niet vanzelfsprekend zijn voor de rest van de wereld.  Door deze reiservaringen, juist ook in Thailand, groeide bij ons het gevoel dat we iets willen betekenen voor anderen. Via onze kerk in Harderwijk kwamen we in contact met de CEO van Siam-Care. We hebben veel goede gesprekken met haar gehad en besloten naar Thailand te gaan om te kijken wat we daar konden betekenen. 

 

Hoelang werken jullie voor Siam-Care en wat houdt jullie werk in?
Natasja: Ongeveer zeven jaar geleden kregen we de gelegenheid om naar Thailand te gaan en voor Siam-Care te werken. In eerste instantie gewoon om te helpen waar dat kon. Onze werkzaamheden begonnen breed: basishulpverlening, medische verzorging en ondersteuning bij opvoedingsproblemen. Na drie jaar werd ik gevraagd om CEO te worden van de organisatie. Dit heb ik met beide handen aangepakt en met mijn ervaring ben ik direct met de verbeterpunten aan de slag gegaan. Het zorgprogramma had bijvoorbeeld baat bij meer structuur en ook kon er doelgerichter worden gewerkt. 
 
Jan-Peter: De organisatie was al heel goed bezig. Wel zag ik vanuit mijn expertise dat er aspecten verbeterd konden worden, zoals het versturen van nieuwsbrieven, een website bouwen en eenduidige communicatie naar sponsoren, maar ook intern. Nu houd ik mij vooral bezig met projectmanagement, communicatie met sponsoren, maar ook met praktische zaken. Zo ben ik zo nu en dan chauffeur, doe ik thuisbezoeken, help ik met het herstellen van huizen en ben ik vertaler voor bezoekers en sponsoren. We hebben namelijk veel sponsoren uit het Westen.

 

Er zijn zoveel goede doelen waarvoor je kan werken. Waarom Siam-Care? 
Jan-Peter: Eerlijk gezegd kan ik niet precies duiden waar het hem in zit, omdat het een gevoel is. Soms klopt het gewoon. We zijn twee keer op vakantie geweest in Thailand en ontmoetten daar via de kerk de CEO van Siam-Care. We raakten aan de praat, ze vertelde ons de schrijnende verhalen en over het mooie werk dat ze doen om zulke situaties te verbeteren. Ook kwamen we er tijdens het gesprek achter dat ze eigenlijk op zoek was naar mensen die konden helpen. Wat zij zocht kwam overeen met wat wij als professionele achtergrond hebben. We wilden alleen ergens helpen als we ook echt konden bieden wat een organisatie nodig heeft. Alle puzzelstukjes vielen op zijn plek!

 

Jullie zitten momenteel voor een paar weken in Nederland. Komen jullie ieder jaar terug?
Jan-Peter:We proberen regelmatig terug te komen naar Nederland, maar het is erg duur en we willen de stichting hier zo min mogelijk mee belasten. Tijdens onze verblijven in Nederland streven we er altijd naar contactmomenten te hebben met onze sponsoren. Dit is altijd een mooie gelegenheid om hen te bezoeken en gesprekken te voeren. We kunnen overnachten bij vrienden en familie. Dat is heel fijn en waardevol. Zonder hen was dit allemaal niet mogelijk! 

 

De coronacrisis heeft ook impact op jullie stichting. Wat dachten jullie toen de maatregelen in Thailand werden afgekondigd? 
Natasja: Thailand was na China het land waar het coronavirus het eerst toesloeg. Eigenlijk was er nog niet zoveel aan de hand, er werd geen actie ondernomen en het ging gemoedelijk. Het verbaasde ons zelfs dat mensen vanuit China gewoon Thailand binnen konden komen. In één keer kwam er een omslagpunt. Zonder vooraankondiging moesten scholen dicht en trof de overheid hardere maatregelen: het bedrijfsleven lag stil. Veel van de gezinnen die wij ondersteunen, kwamen zonder werk thuis te zitten

Velen van hen zijn dagarbeiders en hebben geen spaarrekening om het ontbreken van inkomen op te vangen. Direct was er actie nodig en zijn we overgestapt op noodhulp. Gezinnen zouden anders omkomen van de honger of kwetsbaarder worden door het virus.  Je ziet in deze situaties hoe kwetsbaar de gezinnen zijn. Ook konden zij niet rekenen op overheidssteun, omdat ze een instabiel inkomen hadden door dagarbeid. Ze worden dus extra hard geraakt.

 

Hoe is de situatie nu in Thailand met betrekking tot het virus? 
Jan-Peter: Het gekke is dat Thailand helemaal niet zo'n hoge besmettingsgraad heeft gekend. Het zijn vooral de maatregelen tegen het virus waar onze gezinnen door getroffen worden. Het virus zelf lijkt af te zwakken en we wachten dan ook op versoepeling van de maatregelen. Helaas komt dit heel langzaam op gang en ligt het met name in het zuiden stil, omdat men daar afhankelijk is van toerisme.  Hopelijk kunnen de kostwinners van de gezinnen die we ondersteunen snel weer gaan werken. Maar we vrezen dat het nog lang gaat duren en dat de economische klappen nog komen. 

 

Hoe ziet de noodhulp die jullie nu bieden eruit?
Natasja:We stellen voedselpakketten samen en distribueren deze naar de families. Een voedselpakket bestaat bijvoorbeeld uit basisbenodigdheden als rijst, olie, zeep, eieren, mondkapjes maskers en wasmiddel. Ook bezorgen we medicatie bij de families thuis. Veel van de mensen die wij ondersteunen, hebben tuberculose of zijn besmet met hiv. Normaliter, als ze hun medicatie halen, moeten ze vaak een hele dag wachten in een ziekenhuis. Ze zijn fysiek zwak en extra kwetsbaar voor besmetting. We proberen met deze hulp de kans op besmetting te voorkomen. Bovendien hebben de families nu geen geld om de reis te maken, wat zou betekenen dat ze geen medicijnen kunnen krijgen met alle gevolgen van dien.

 

Jullie doen prachtig werk, maar het zal ook veel energie kosten. Wat motiveert jullie om dit werk elke dag te kunnen blijven doen?
Natasja:we bezoeken de families en bouwen een band met hen op. Doordat je zo intensief betrokken bent, zie je ook wat je samen met de gezinnen hebt kunnen bereiken. Je ziet dat een familie op eigen benen kan staan en dat kinderen een diploma behalen, wat heel veel moeite kost. Laatst was ik samen met een van onze gezinshulpverleners bij een alleenstaande moeder die voor haar dochter van 11 zorgt. Door de maatregelen tegen het virus heeft ze geen werk, dus geen eten. We hadden een voedselpakket voor haar meegenomen. De vrouw zei ons: “we kunnen nu overleven; zonder dit pakket hebben we niks.” Dan weet je dat het echt zin heeft wat je doet.
Jan-Peter: De gezinnen en hun kinderen die we ondersteunen, zijn in een land geboren waar minder kansen zijn. Als je ziet dat het lukt om deze kinderen naar school te laten gaan en hun zo meer kansen te kunnen bieden, dan is dat heel fijn. Het verschil dat je kan maken; dat er mensen zijn die niet veel hebben, maar toch afstuderen en een baan krijgen. Ik ben vooral dankbaar dat we dit mogen doen, zolang dat nodig is.


Hoe zien jullie de toekomst van Siam-Care? 
Jan-Peter: Allereerst willen we de hulp kunnen blijven bieden die we nu bieden, zolang dat nodig is. We hebben zeker een toekomstvisie voor Siam-Care. Hopelijk staat de organisatie over een aantal jaar op eigen benen, bestaat ze bijna volledig uit Thaise werknemers en zullen wij werkzaamheden vanaf de zijlijn uitvoeren. Het contact met sponsoren/donateurs zullen we blijven onderhouden, omdat onze achterban voornamelijk uit Nederland komt. Natasja geeft nu veel training in hulpverlening, accounting en counseling. We hebben heel goed personeel dat zeer gemotiveerd is, dus op een gegeven moment zien we onszelf een stapje terug doen. 

 

We zijn aan het einde van het interview gekomen. Dank voor jullie tijd en kijkje in jullie wereld. Willen jullie nog iets kwijt? 
Natasja: Ja, we zijn heel blij met de samenwerking met Wereldkinderen. We zijn dankbaar voor de financiële ondersteuning, de gesprekken met Patricia (Programmacoördinator projecten Wereldkinderen), het persoonlijke contact en de bezoeken van jullie vertegenwoordigers. De visies van onze organisaties sluiten mooi aan. We zijn een kleine stichting, dus de steun van Wereldkinderen maakt een enorm verschil voor ons! 

 

Lees hier meer over Siam-care 

Natasja en Jan-Peter met hun drie kinderen

Natasja en Jan-Peter met hun drie kinderen

Jeugdkamp Siam-Care

Jeugdkamp Siam-Care

Voedselpakketten samenstellen voor getroffen gezinnen coronacrisis

Voedselpakketten samenstellen voor getroffen gezinnen coronacrisis

Uitdelen voedselpakketten coronacrisis

Uitdelen voedselpakketten coronacrisis